Ron-Vivian-USA.reismee.nl

Dag 5 Keystone SD -> Billings MT

Vanochtend zijn we om 06.00uur vertrokken van Keystone naar Billings. Om 07.00uur hebben we een tussenstop gemaakt in Deadwood om te ontbijten. De plaats heeft een roemruchte geschiedenis als goudzoekersplaats in het Wilde Westen, onder meer te zien in de serie Deadwood. Tevens bekend vanwege de moord op Wild Bill Hickok in 1876. Aangezien het nogal vroeg was, lagen de cowboys waarschijnlijk nopg hun roes uit te slapen.

Dus vervolgen we onze weg en gaan een kijkje nemen bij Devils Tower National Monument. als we naar de toren toerijden komen we langs een prariedog town. Jullie raden het al, het stikte hier van de prariedogs en die vonden het helemaal niet erg om even voor ons te poseren.
Naderhand op de parkeerplaats nog een leuk gesprek gehad met iemand die de kentekenplaat van Alabama had, welke wij nog moesten hebben! De Devils Tower is een grote monuliet van intrusief gesteente. De monoliet is 386 meter hoog. De top bevindt zich op 1558 meter boven zeeniveau en het boven oppervlak is zo groot als een voetbalveld! Tevens is deze toren gebruikt als filmset voor de film Close Encounters of the Third Kind (1977) van Steven Spielberg Indrukwekkend om te zien, er waren bergbeklimmers die naar de top gingen, maar wij hebben het maar bij een rondje er omheen gelaten.

We hadden nog een lange weg voor de boeg, onderweg weer mooie landschappen gezien, zoals de Big Horn Mountains met besneeuwde bergtoppen.

Op deze dag hebben we 435 mijl (700km) gereden.

Oh ja, vanaf morgen rijden we richting Yellowstone, waar we 3 nachten verblijven, maar dan geen internet tot onze beschikking hebben. Dus over een paar dagen weer een nieuw verhaal!

groetjes Ron & Vivian

Cool

Dag 3 en 4 Black Hills South Dakota

Gisteren zijn we de dag begonnen met een bezoek te brengen aan Badlands National Park.
Het park heeft een oppervlakte van 982 km² met ravijnen, kloven en afgewisseld met grote stukken prairie. De Badlands zijn ontstaan door water- en winderosie van lagen sediment. De Badlands zijn een droog gebied met weinig frequente, maar erg heftige neerslag, weinig begroeiing en zachte rots. Daardoor zijn de hellingen steil, met losse, droge aarde, gladde klei en diep zand.
Het fijne van dit soort parken is dat je er met je auto doorheen kunt rijden en overal kunt stoppen. Mooie vergezichten gezien en dat weer met een gemiddelde temperatuur van 30 graden, gelukkig waaide het enigszins.

Vervolgens zijn we onze weg vervolgd naar het plaatsje Wall, hier ligt de welbekende Wall Drug Store. Opgericht in 1931 als zijnde drogisterij. Toen dit niet aansloeg kwam vrouwlief op het idee om borden langs de snelweg te zetten waarop stond dat men gratis ijswater bij hun kreeg. Tot op de dag van vandaag geven ze nog steeds gratis ijswater en is de 'drogisterij' inmiddels uitgegroeid tot 1 hele grote winkel, onderverdeeld in kleinere winkeltjes. Op een goede zomerdag bezoeken wel 20.000 mensen deze 76.000m2 grootte winkel!

Ondertussen zijn we gestart met het vastleggen van de kentekenplaten van alle Amerikaanse staten. Inmiddels hebben we al 37 staten verzameld van de 50, Al aardig op weg, in Wall troffen we een Engels gezin die dit ook deden en zij hoefden nog maar 6 staten!

Hierna hebben we een bezoek gebracht aan Mount Rushmore National Memoral. Tussen 1927 en 31 oktober 1941 hebben zo'n 400 arbeiders onder leiding van Gutzon Borglum de 18 meter hoge busten van de presidenten van de Verenigde Staten George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln uitgehakt. Het symboliseert de eerste 150 jaar van de geschiedenis van de Verenigde Staten. Elke avond is er een avondceremonie, welke wij diezelfde avond ook hebben bezocht. Tijdens deze ceremonie worden Amerikaanse soldaten en veteranen geëerd en word het Amerikaans volkslied gezongen.

Vandaag is onze laatste dag in Keystone, want morgenvroeg vervolgen we weer onze trip.
Vanochtend vroeg hebben we een treinritje gemaakt in de 1880 trein van Keystone naar Hill City.

Daarna zijn we gelijk doorgereden naar Custer State Park, met een oppervlakte van 287 km² is het een van de grootste staatsparken van Amerika. Er lopen diverse wegen door het park, de drie belangrijkste zijn de Iron Mountain Road, de Needles Highway en de Wildlife Loop Road. Wij hebben voor de laatste gekozen, omdat we graag wat wild wilden zien. Na binnenkomst zagen we gelijk een pronghorn (antilope) en even verderop lagen een aantal herten te luieren en te grazen. Na een lange rit door het hele park en de hoop op bizons te hebben opgegeven zagen we nog een hert in zijn uppie en een aantal prairie dogs. De temperatuur was weer behoorlijk opgelopen en nadat we het park uitreden werden we getrakteerd op een hele grote groep bizons! Echt gaaf om te zien, zeker omdat ze op hun gemakkie gewoon de weg oversteken en je dus echt moet wachten tot ze weg zijn.

We vervolgen de route naar Custer stad en nemen een kijkje in Four Mile Old West Town. In eerste dachten we dat dit niks zou zijn. Uiteindelijk na een tour door dit stadje, waar je kunt bekijken hoe mensen leefden vroeger, hebben we een heel leuk gesprek gehad met de eigenaresse. Zij vertelden over Amerika hoe het vroeger was en nu en dat er echt een verschil is tussen arm en rijk. Het viel ons nl. op dat van heel veel huizen (het zijn vnl. houten huizen) de verf helemaal afgebladderd is en schijnbaar niet onderhouden wordt. Ook zie je overal links en rechts oude auto's en trucks bijelkaar in een weiland staan te verrotten. Echt zonde! Zij vertelde dat dit soort mensen echt arm zijn en geen geld hebben om de boel te onderhouden, maar wel bij wijze van elk jaar een nieuwe auto kopen. Zo vroeg zij ook hoe het bij ons er aan toe gaat e.d. It was a Nice Conversation!

Aangezien het al behoorlijk laat geworden was en we toch wel vermoeid waren van deze lange dag hebben we alleen op afstand een foto gemaakt van het Crazy Horse Memorial. Dit is een monument dat op dit moment wordt uitgehakt in het graniet van de Black Hills ter ere van de 19e eeuwse Lakotaleider Crazy Horse. Wanneer het af is zal het Crazy Horse uitbeelden, rijdend op een galopperend paard. Het beeld zal 195 meter lang worden en 172 meter hoog. De bouw wordt gefinancierd met giften.

Het is erg fascinerend om over de wegen in Amerika te rijden, overal zie je de gekste dingen en zou je om de haverklap willen stoppen om een foto te maken. Zo ondervinden we geregeld last van 'Roadworks' (wegwerkzaamheden), hier zetten ze dus gewoon iemand langs de kant met een bord in zijn/haar hand waarop staat stop/slow. Dit zagen we bv. op een ochtend en toen we later op de middag over dezelfde weg terugreden stond deze persoon er nog steeds!

Zo nu naar bed, want morgen weer een lange dag op het programma! Zie ook bijbehorende fotoreportage.

Groetjes Ron & Vivian.

Cool

Totaal op deze 2 dagen hebben we 332 mijl (534km) gereden.

Dag 2 Denver -> Black Hills

Vandaag zijn we aangekomen op onze 2e bestemming, Keystone - Powder House Lodge.
Een 'Cozy Cabin' zoals de Amerikanen zouden zeggen.
Vanochtend vroeg vertrokken vanuit Denver en dik 630km gereden door de prairies met vrijwel alleen graanbedrijven en uitgestrekte ranches met zwarte runderen. Op een gegeven moment was de temperatuur zelfs gestegen tot 35 graden, dus behoorlijk warm! Gelukkig vanochtend flink boodschappen gedaan bij de Wal-Mart, zodat we genoeg flesjes water bij ons hebben. Er rijden ontzettend veel trucks op de wegen en de ene nog groter dan de ander, ook de Amerikaanse wagens zijn een lust voor het oog. In de stadjes waar we doorheen komen staan veel kerken e.d. bijvoorbeeld 'Christ The King' of 'The Quick and The Dead' Praise Band.
De mensen die we gesproken hebben zijn super aardig en vragen waar we vandaan komen en wat we gaan doen.

Onderweg hebben we een bezoek gebracht aan Scotts Bluff National Monument, dit is een van de weinige hoge rotsformaties in het gebied van de grote prairies ten oosten van de Rocky Mountains. Het was daarom een belangrijk herkenningspunt voor de pioneers die via de Oregon-trail naar het westen trokken. De Oregon Trail is een meer dan 3400 km lange route die over land door de Verenigde Staten loopt van Missouri tot aan de monding van de Columbia Rivier aan de grens tussen Washington en Oregon. De route werd vooral in de 19e eeuw gebruikt door pioniers die in het westen van de VS een nieuw leven wilden opbouwen. Zie bijbehorende foto's.

groetjes Ron & Vivian

Op Amerikaanse bodem!

Na een lange vermoeiende dag zijn we sinds een uur of 19.00u Amerikaanse tijd (voor jullie even 8 uur vooruit tellen) geland in Denver. De vluchten zijn goed verlopen, alhoewel net bij het instappen van de vlucht Chicago-Denver het opeens keihard begon te regenen en onweren. Het was niet verantwoord om daar doorheen te vliegen, dus hebben we ongeveer 20 minuten vertraging opgelopen. Wat betreft de securities, schijnbaar moesten ze mij (Vivian) vandaag hebben. Eerst werd ik in Montreal uitgebreid gefouilleerd omdat de pieper afging, in Chicago kreeg ik een bodyscan en bij aankomst in het hotel zat er netjes een briefje in mijn koffer van de TSA security dat ze mijn koffer hadden onderzocht! Al met al zijn we inmiddels al 24 uur op en gaan nu naar bed. Morgen wordt een lange rit richting het noorden.

gr Ron & Vivian

Cool

Oh ja, we hebben onze Jeep Cherokee in het wit gekregen.

Onze huurauto geboekt!

Afgelopen week hebben we onze reservering bevestigd van onze huurauto.
We hebben gekozen voor een SUV Jeep Grand Cherokee of soortgelijk.
Deze halen we gelijk bij aankomst in Denver op het vliegveld op.
Voor 3 weken word dit ons vervoermiddel door het Noord-Westen van Amerika.

Zie 2 foto's in het fotoalbum.

Groetjes,

Vief & Ron.

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkom op ons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf het moment van vertrek, zul je hier dan ook regelmatig nieuweverhalenenfoto'svinden, en viade kaartweet je altijd precies waar wij ons bevinden en waar wij zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis die we gaan maken vind je inhet profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op ons reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter, dat zouden we leuk vinden!!!

Leuk dat je met ons meereist!

Groetjes,

Ron & Vivian.

Onze eerste rondreis samen in Noord/West USA.
Een reis van 21 dagen, door het land van ongekende mogelijkheden.

Hieronder een kleine greep uit de plaatsen / bezienswaardigheden:

Denver
Natural Bridges N.M.
Mancos / Four Corners Monument
Mesa Verde N.P.
Moab / Arches N.P. / Canyonlands N.P.