Ron-Vivian-USA.reismee.nl

Dag 3 en 4 Black Hills South Dakota

Gisteren zijn we de dag begonnen met een bezoek te brengen aan Badlands National Park.
Het park heeft een oppervlakte van 982 km² met ravijnen, kloven en afgewisseld met grote stukken prairie. De Badlands zijn ontstaan door water- en winderosie van lagen sediment. De Badlands zijn een droog gebied met weinig frequente, maar erg heftige neerslag, weinig begroeiing en zachte rots. Daardoor zijn de hellingen steil, met losse, droge aarde, gladde klei en diep zand.
Het fijne van dit soort parken is dat je er met je auto doorheen kunt rijden en overal kunt stoppen. Mooie vergezichten gezien en dat weer met een gemiddelde temperatuur van 30 graden, gelukkig waaide het enigszins.

Vervolgens zijn we onze weg vervolgd naar het plaatsje Wall, hier ligt de welbekende Wall Drug Store. Opgericht in 1931 als zijnde drogisterij. Toen dit niet aansloeg kwam vrouwlief op het idee om borden langs de snelweg te zetten waarop stond dat men gratis ijswater bij hun kreeg. Tot op de dag van vandaag geven ze nog steeds gratis ijswater en is de 'drogisterij' inmiddels uitgegroeid tot 1 hele grote winkel, onderverdeeld in kleinere winkeltjes. Op een goede zomerdag bezoeken wel 20.000 mensen deze 76.000m2 grootte winkel!

Ondertussen zijn we gestart met het vastleggen van de kentekenplaten van alle Amerikaanse staten. Inmiddels hebben we al 37 staten verzameld van de 50, Al aardig op weg, in Wall troffen we een Engels gezin die dit ook deden en zij hoefden nog maar 6 staten!

Hierna hebben we een bezoek gebracht aan Mount Rushmore National Memoral. Tussen 1927 en 31 oktober 1941 hebben zo'n 400 arbeiders onder leiding van Gutzon Borglum de 18 meter hoge busten van de presidenten van de Verenigde Staten George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln uitgehakt. Het symboliseert de eerste 150 jaar van de geschiedenis van de Verenigde Staten. Elke avond is er een avondceremonie, welke wij diezelfde avond ook hebben bezocht. Tijdens deze ceremonie worden Amerikaanse soldaten en veteranen geëerd en word het Amerikaans volkslied gezongen.

Vandaag is onze laatste dag in Keystone, want morgenvroeg vervolgen we weer onze trip.
Vanochtend vroeg hebben we een treinritje gemaakt in de 1880 trein van Keystone naar Hill City.

Daarna zijn we gelijk doorgereden naar Custer State Park, met een oppervlakte van 287 km² is het een van de grootste staatsparken van Amerika. Er lopen diverse wegen door het park, de drie belangrijkste zijn de Iron Mountain Road, de Needles Highway en de Wildlife Loop Road. Wij hebben voor de laatste gekozen, omdat we graag wat wild wilden zien. Na binnenkomst zagen we gelijk een pronghorn (antilope) en even verderop lagen een aantal herten te luieren en te grazen. Na een lange rit door het hele park en de hoop op bizons te hebben opgegeven zagen we nog een hert in zijn uppie en een aantal prairie dogs. De temperatuur was weer behoorlijk opgelopen en nadat we het park uitreden werden we getrakteerd op een hele grote groep bizons! Echt gaaf om te zien, zeker omdat ze op hun gemakkie gewoon de weg oversteken en je dus echt moet wachten tot ze weg zijn.

We vervolgen de route naar Custer stad en nemen een kijkje in Four Mile Old West Town. In eerste dachten we dat dit niks zou zijn. Uiteindelijk na een tour door dit stadje, waar je kunt bekijken hoe mensen leefden vroeger, hebben we een heel leuk gesprek gehad met de eigenaresse. Zij vertelden over Amerika hoe het vroeger was en nu en dat er echt een verschil is tussen arm en rijk. Het viel ons nl. op dat van heel veel huizen (het zijn vnl. houten huizen) de verf helemaal afgebladderd is en schijnbaar niet onderhouden wordt. Ook zie je overal links en rechts oude auto's en trucks bijelkaar in een weiland staan te verrotten. Echt zonde! Zij vertelde dat dit soort mensen echt arm zijn en geen geld hebben om de boel te onderhouden, maar wel bij wijze van elk jaar een nieuwe auto kopen. Zo vroeg zij ook hoe het bij ons er aan toe gaat e.d. It was a Nice Conversation!

Aangezien het al behoorlijk laat geworden was en we toch wel vermoeid waren van deze lange dag hebben we alleen op afstand een foto gemaakt van het Crazy Horse Memorial. Dit is een monument dat op dit moment wordt uitgehakt in het graniet van de Black Hills ter ere van de 19e eeuwse Lakotaleider Crazy Horse. Wanneer het af is zal het Crazy Horse uitbeelden, rijdend op een galopperend paard. Het beeld zal 195 meter lang worden en 172 meter hoog. De bouw wordt gefinancierd met giften.

Het is erg fascinerend om over de wegen in Amerika te rijden, overal zie je de gekste dingen en zou je om de haverklap willen stoppen om een foto te maken. Zo ondervinden we geregeld last van 'Roadworks' (wegwerkzaamheden), hier zetten ze dus gewoon iemand langs de kant met een bord in zijn/haar hand waarop staat stop/slow. Dit zagen we bv. op een ochtend en toen we later op de middag over dezelfde weg terugreden stond deze persoon er nog steeds!

Zo nu naar bed, want morgen weer een lange dag op het programma! Zie ook bijbehorende fotoreportage.

Groetjes Ron & Vivian.

Cool

Totaal op deze 2 dagen hebben we 332 mijl (534km) gereden.

Josephine

Elke ochtend bij opstaan lees ik jullie verhalen, jullie liggen dan lekker te slapen.
Wat een ondernemingen weer allemaal.
mooie verhalen met geschiedenis erbij en mooie foto's.

Karim

Heerlijk om je geschiedenis lessen te volgen. Hahaha, Jullie hebben dus echt wel al veel gezien op die 2 dagen. Fijn om te horen. Geniet van elk moment. Leuke foto's. Maar huhhh, geen foto van Mount Rushmore?

Veel plezier met jullie komende bezienswaardigheden.

Groetjes Karim

Andrea & Tom

Ha Vief en Ron, geweldig wat jullie allemaal zien! Leuk om alles te lezen en de bijbehorende foto's te bekijken. Wij wensen jullie heel veel plezier op jullie avontuur door Amerika!Wij vertrekken volgende week naar Bella Italia, jipeee. Kijken er ook erg naar uit.

Geniet ervan en doe voorzichtig

lieve groetjes Tom & Andrea en......

RON & VIEF

Hee Karim, tnx for the comments!!!
Ik heb een aantal foto's moeten verwijderen, aangezien ik weer eens enthousiast was.....daarbij liep het niet helemaal soepel dus zojuist alsnog Mount Rushmore toegevoegd :-)

Hoi Andrea & Tom! Alvast een héle fijne vakantie en gaat alles goed?

liefs Ron & Vivian.

Franziska

Hallo Ron & Vivian,
Via het Alles-Amerika-Forum ben ik op jullie weblog terechtgekomen en zit nu dagelijks mee te genieten van jullie reisavonturen. Voor ons is het tevens alvast een voorproefje op onze eigen reis, die op 11 september dit jaar in Denver zal beginnen. Omdat we ook nagenoeg dezelfde route als jullie zullen volgen, lezen we jullie berichten met bijzonder veel belangstelling. Bedankt voor het uitgebreide verslag en de prachtige foto's! Ik verheug me al op jullie volgende verslag!
Groetjes en nog heel veel reisplezier,
Franziska

Ron & Vivian

Hoi Franzika, leuk dat je met ons mee kijkt! Wij vinden alle reactie nu eenmaal geweldig. Als jullie bepaalde vragen hebben, zullen wij deze proberen te beantwoorden. Nu gaan we richting Yellowstone, waar we voorlopig niet meer kunnen Wifi-en :-)

Groetjes uit de USA.

Jolanda

Hoi Ron & Vivian

Heb afgelopen tijd regelmatig jullie reisverslag erbij gehaald voor onze planning in Amerika. Heb even een vraag over 'The 1880 Train" Ik wilde eigenlijk weten of deze stoomtrein ook regelmatig stopt om bv foto's te maken??? Heb op een plattegrond gezien dat er ook een weg loopt die regelmatig langs het spoor loopt, weten jullie of dit een redelijke begaanbare weg is?? Alvast bedankt. Is het dit jaar ook weer zo'n mooie reis geworden???

Ron & Vivian

Hoi Jolanda,

Leuk dat je ons weblog gebruikt om jullie rondreis mee te plannen, wij deden dit namelijk ook altijd. Zie het maar als voorpret :-)

De 1880 trein stop onderweg helaas niet, er valt onderweg ook niet veel speciaals te zien namelijk. Alleen wat weiland, huizen, en af en toe een kleine mijn. De ervaring van de trein zelf en het commentaar door de speaker zijn wel leuk. Er loopt inderdaad wel een weg langs het spoor. Je kunt deze helemaal volgen tot de eindhalte, hij overkruist de rails misschien wel 15 keer. Best wel leuk. Weet niet meer zeker hoeveel het koste, maar het is tenslotte vakantie, dus veel plezier ermee zou ik zeggen.

Dit jaar hebben we 17 dagen door Schotland gereden, zeker ook mooi, maar als je al in Amerika bent geweest, gaan we toch liever daar nog een keer naar toe.
Wie weet volgend jaar! Mail me nog even de link van jullie reisblog.

Groetjes en veel plezier,

Ron & Vivian.

Jolanda

Hoi Ron En Vivian.

Bedankt voor de informatie, hier hebben we zeker wat aan. We hebben al een rondreizen gemaakt maar nog nooit een reisblog bijgehouden. Misschien toch wel leuk om de thuisblijvers op de hoogte te houden. Ik maakte wel altijd voor ons zelf een reisverslag. Ik laat het jullie weten als we een reisblog bij gaan houden.

Schotland staat ook nog op mijn verlanglijstje voor een rondreis. Lijkt me ook erg mooi.

Nogmaals bedankt,
Groetjes Jolanda

Smithd227

Hi to all, how is everything, I think every one is getting more from this site, and your views eekagedbdccfddak

Pharmg984

Very nice site! [url=http://opeaixy2.com/qsqsxoa/2.html]cheap goods[/url]

Pharmg837

Very nice site!

Pharme38

Very nice site! cheap goods

Pharme621

Very nice site! [url=http://apxyieo2.com/qyovry/2.html]cheap goods[/url]