Ron-Vivian-USA.reismee.nl

Dag 10 Jackson -> Lehi

Vandaag weer een rijdag. We komen langs Salt Lake City, waar we een tussenstop maken in Park City. Het wordt tijd voor wat ontspanning, want hier ligt een outletcentrum waar we het e.e.a. hebben gekocht. Zo kochten we voor 72 dollar = 50 euro: 2 spijkerbroeken, 2 t-shirts en 2 boxershorts. Een koopje toch?!?!

We vervolgen onze weg en gaan een kijkje nemen bij de Kennecott Utah Copper's Bingham Canyon Mine. Een hele mond vol. Even wat feiten op een rijtje over deze kopermijn:

  • De mijn heeft meer koper geproduceerd dan iedere andere mijn in de geschiedenis - ongeveer 19 miljoen ton.
  • De mijn is 4,4km lang aan de bovenkant en 1,2km diep.
  • Als je alle wegen in de open pit mijn achter elkaar zou leggen, dan zou je 800km aan rijweg hebben - dit is genoeg om van Salt Lake City tot Denver te geraken.
  • De lift zakt van 2450 meter boven de zeespiegel naar 1338 meter onder de zeespiegel.
  • Er rijden ong. 80 gigantische trucks in de mijn en deze vervoeren 320 ton tijdens een enkele rit. Een nieuwe truck kost bijna 2,5 miljoen Euro.
  • Naast de Chinese muur is de kopermijn vanuit de ruimte te zien.

Heel interessant is te zien hoe deze mijn is gemaakt en hoe deze gigantische trucks de hele tijd helemaal naar onder moeten rijden met zo'n 20km p/u en vervolgens volgeladen weer terug naar boven.

Bij ons motel aangekomen nog wat boodschappen gedaan. Nutella gekocht voor op het brood, blijkt dat dit pas nieuw is hier. Grappig om te horen. Iedereen is zo ontzettend aardig, zelfs de jongen die de boodschappen inpakt vind het leuk om een praatje te maken of de vrouw die ik in de wasruimte tegenkwam die zei: Moab, wow, you will like that! Of de man op de parkeerplaats die tegen Ron zegt: Hey, Adventureman n.a.v. zijn Yellowstone t-shirt. Of iedereen die zegt: How are you, Goodmorning, Have a great day, Enjoy your trip en zo kan ik wel doorgaan......

Vandaag hebben we 317 mijl = 509km gereden.

groetjes Ron & Vivian

Cool

Reacties

Reacties

Karim

Ja vriendelijk zijn er wel. Maar dat ligt ook aan het gebied en staat. Vraag maar aan Ron. Vorig jaar was er een overduidelijk verschil tussen Arizona en Utah...Utah zeer vriendelijk en behulpzaam en in Arizona zeer gesloten tot soms bot en onvriendelijk. Bij een vraag moest je soms het antwoord uit hen trekken.

Maar ga zo door, heerlijke rondreis en zeer tevreden zo te lezen ;-) Blij dat je toch bent gegaan, he vief?

marleen en jos

hoi ron en vivian,
de foto""s zijn mooi en duidelijk (echt vakwerk),en wat
lees ik hebben jullie al geshopt , gelukkig ben jij erbij vief
voor de kleuren ect. (ha ha) .
ben zo benieuwd naar de cd.
nog bedankt voor het telefoontje vrijdag jammer dat ik net even weg was.

lieverds nog hele fijne en mooie dagen en dikke kus xxx


marleen, jos en oma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!