Ron-Vivian-USA.reismee.nl

Dag 6, 7 en 8 Yellowstone National Park

Dag 6

Vandaag start onze trip naar Yellowstone National Park. Om 08.00u zijn we vanuit Billings vetrokken naar Red Lodge. Van daaruit zijn we de Bear Tooth Highway opgereden. Deze is maar een paar maanden per jaar open i.v.m. extreme sneeuwval. We rijden tot ongeveer 3500m hoogte. De vergezichten zijn manjefiek, veel sneeuw, gletsjers, meren die zijn ontstaan door de grote hoevelheden smeltende sneeuw, veel wind en het is een stuk frisser. Op een tussenstop hebben we een aantal eekhoorntjes gevoerd.

Daarna Yellowstone binnen gereden via de Noordoost ingang. Een geluk dat we Ron zijn
nationale parkpas van vorig jaar nog kunnen gebruiken, zodat we nergens in de nationale parken en monumenten geen entree hoeven te betalen, dat is wel even mooi meegenomen! We hebben gelijk ingecheckt, een leuke cabin midden in het bos.

Het park heeft een oppervlakte van bijna 9000 km², waardoor het meteen ook een van de grootste nationale parken in de Verenigde Staten is. We zijn gelijk op verkenning gegaan richting de Mammoth Hot Springs. Onderweg verschillend wild gespot, zoals reeen, antilopen, bizons (heel veel zelfs), elk en een blauwe vogel! Na het eten nog een klein stukje door het park gereden, maar goed ook, want we hebben zelfs 2 beren gespot!!! Een bruine (waarschijnlijk grizzly) en zwarte beer, dit is schijnbaar uniek. In de verte hoorden we 2 wolven huilen.

Deze dag hebben we 200 mijl = 320km gereden.

Dag 7
Na een stevig ontbijt zijn we naar de Brink Upper en Lower Falls (watervallen) gereden. Dit staat ook bekend als de Grand Canyon van Yellowstone. We zijn getuige van de kracht van de Yellowstone rivier die tienduizenden liters water per seconde 33 meter naar beneden stort. Het water vervolgt zijn weg door de canyon van Yellowstone. Een spectaculair gezicht, alleen jammer dat er 2 bussen met Japanners gedropt werden. Absoluut niet behulpzaam en vriendelijk als de Amerikanen. Ze tikten mij zelfs op de schouder terwijl ik een foto aan het maken was, zodat zij van hun eigen foto's konden gaan maken, we stonden 'in de weg'!

Toen maar verder door het park gereden waar op een gegeven moment een grote groep reeen stonden. Zij waren duidelijk ergens bang voor, onze inschatting was juist. Verderop konden we door iemands verrekijker 2 wolven zien.

Op naar de Mud Vulcanos. Erg fris ruikt het er niet, zoals de naam al zegt zijn het kleine vulcanen met modderpoelen.
Toen weer richting de cabin, kwamen weer een grote groep bizons tegen. Ze staken de weg over en eentje kwam zelfs met volle vaart van een berg afgerend, duidelijk kwaad op iets of iemand. Vind je het gek, er zijn zelfs mensen die langs de beesten op de weg gaan lopen en rennen wat absoluut ten strengste verboden is!!!

Na het eten zijn we weer even ons dagelijks avondritje gaan rijden, of beter gezegd, Bearhunting. En wat hadden we weer een geluk! Er zat een zwarte beer in een boom langs de weg en een tweede zat onder tussen het gras. Best spannend, want je weet nooit hoe ze reageren ook al stonden wij bergopwaarts.

Deze dag hebben we 100 mijl = 160km gereden.

Dag 8
Om 07.00u zijn we vertrokken richting 'The Old Faithful Geiser', de populairste trekpleister van het park. Deze geiser spuit elke 92 minuten een 45m hoge kolom van water en stoom omhoog. Dit schouwspel duurt tussen de 1 en 5 minuten.
Onderweg komen we nog langs andere verschillende kleinere geisers. Zeker een vermelding waard is 'The Grand Prismatic Spring'. De bron is 75 bij 90 meter en heeft een diepte van 49 meter. Het water heeft een constante temperatuur van 85°C. Gemiddeld komt er 2000 liter water per minuut vrij uit de bron. Doordat het water extreem zuiver is, heeft het een diepe blauwe kleur. De oranje kleur aan de zijkanten wordt veroorzaakt door bacteriën die in de microbiële matten leven langs de randen van de bron, waar het water voldoende is afgekoeld. Prachtige kleuren om te zien en je krijgt als het ware een stoombehandeling als je door de rook heen loopt. Naderhand zijn we een stukje een berg op geklommen, zodat we een mooi uitzicht van bovenaf hadden.

Eenmaal bij de Old Faithful aangekomen was het beredruk (om in de termen van Yellowstone te blijven), dus een teken dat we nét op tijd waren! Gaaf om te zien, maar ooh wat duurde het kort! Hierna even een rondje gelopen door het hotel 'The Old Faithful'. Dit hotel is meer dan 100 jaar oud en is volledig van hout gemaakt. Prachtig om te zien en iedereen mag er een kijkje komen nemen. Toen we naar buiten liepen begon de geiser weer te borrelen en wat bleek, hij ging nog een keer water spuiten. Nu duurde het langer en hebben we betere foto's en film kunnen maken.
Aangezien we nog een hele rit terug moesten naar onze cabin, zijn we een andere route terug gereden. Zo hebben we onderhand het merendeel van het park gezien.

Tijdens ons avondritje hebben we wederom een zwarte beer gezien. Al met al waren dit 3 geslaagde dagen in Yellowstone, waar we ontzettend veel wild hebben gezien en een prachtige verscheidenheid aan natuur, maar ook héél véél trieste bomen die door de grootste bosbrand in 1988 zijn verwoest.

Vandaag hebben we 156 mijl = 240km gereden.

Vanochtend vroeg om 05.40u vertrokken en richting Jackson en hebben nog kunnen genieten van de mooie natuur van Yellowstone in de vroege ochtenduurtjes, erg mooi om te zien!

josephine

Wat een avontuur beleven jullie,geweldig!

Franziska

Zo te zien hebben jullie het echt getroffen met het weer in Yellowstone. En dan ook nog zoveel wildlife inclusief beren! Ik hoop, dat wij straks ook zoveel geluk zullen hebben. Ook verder een geweldige trip gewenst! Groetjes,
Franziska

Lianne

Wat geweldig, geniet er maar van. Nog heel veel plezier. Groetjes Lianne.

Petra

Wat een prachtige natuur, heel mooie foto's.
En hoe bevalt het eten in The States ?????

Wies

Ge-wel-dig wat een ervaringen, mooie verhalen. Jullie doen heel wat indrukken op. Prachtige foto's.
Ga lekker door met genieten van alles wat er is.

Karim

Hoi Ron & Vief,

Zo te lezen en te zien genieten jullie van elk moment. Hou alles maar goed bij met do's and dont's want north west staat ook op mijn lijstje ;-)

By the way, sorry voor de late reactie. Ik kon ff niet op de reislog, gaf steeds een server storing aan of zo.

Tja Viefke, Dan heb ik toch een bijdrage voor jouw rondreis geleverd met mijn nationale reispas. Dan verwacht ik een bedankje bij thuiskomst!!! Hahahaha :p ;)

Pap & Mam

Zo vroeg uit de veren, zijn we van jullie niet gewendt.
Wat een spannende avonturen in de vroege ochtend.
Veel groetjes.

Jean Frerejean

Hoi Vivian en Ron

Bedankt voor de mooie reportage wat jullie mij toegestuurd hebben.
Heb er echt wel van genoten!
Ik zie er naar uit om de rocky mountains te verkennen op mijn bike.
Maar dat kan nog wel even duren.

Gr Jean

Ron

Bedankt voor je berichtje! Als je meer info wilt, of graag eens een filmpje ervan wilt zien, hoor ik het graag.

Groetjes,

Ron.