Ron-Vivian-USA.reismee.nl

Het zit er weer op....

Helaas is ons Amerika avontuur ten einde

Frown

We zijn gisterochtend rond 08.45u geland in Brussel. Beiden vluchten (Denver-Montreal, Montreal-Brussel) zijn goed verlopen. Momenteel zijn we herstellende van de jetlag en de wasmachine draait inmiddels overuren.

We hebben een fantastische tijd gehad de afgelopen drie weken, waarin we ontzettend veel gezien hebben. Onze hoogtepunten waren Yellowstone en Moab. Ook niet te vergeten zijn alle aardige mensen die we ontmoet hebben tijdens de 6500 km (4100 mijl) die we in totaal hebben gereden!

Bedankt voor jullie leuke reacties en wie weet tot een volgende keer.......!

Laughing

Dag 17, 18 en 19 Rocky Mountains.

Onze trip komt langzaam tot een einde, maar niet voordat we nog even vertellen over onze afgelopen drie dagen.

Nadat we zijn vertrokken vanuit Castle Valley rijden we van Utah weer naar Colorado, het landschap veranderd naar dor, droog, uitgestorven. We rijden door Ghosttown Cisco, hier even een paar fotootjes gemaakt, aangezien ik dit nl. interessant vind. We blijven 1 nacht slapen in het Best Western hotel van Frisco, dit gebied staat vooral bekend als ski-oord. Wat betreft het ontbijt, dit was écht heel slecht!

De volgende ochtend gaan we richting de Rocky Mountains en we stoppen even in Nederland, nee we zijn niet al thuis, maar dit is een klein plaatsje in Colorado dat daadwerkelijk Nederland heet met ongeveer 1400 inwoners. Grappig om te zien, hier dan maar gelijk een vroege lunch ingelast.

Vervolgens komen we al vroeg aan in Estes Park en gelukkig kunnen we al inchecken. We logeren twee nachten bij Murphy's River Lodge. De rest van de dag doen we niet veel, slenteren langs de winkeltjes en 's avonds gaan we naar de bioscoop, 'Cowboys & Aliens', hoe toepasselijk! Heel aparte film in een wel heel oude bioscoop, deze is nl. gebouwd in 1913 en is een van de oudste bioscopen van Amerika.

Vandaag hebben we de Trail Ridge Road door de Rocky Mountains gereden. Ons hoogste punt was 3700 meter. Mooie route, met nog sneeuw op de bergtoppen.

Dit is voorlopig onze laatste bericht vanuit Amerikia, morgen vertrekken we naar Denver, waar we de huurauto gaan inleveren en dinsdagochtend rond 11.00 uur weer op het vliegtuig huiswaarts stappen.

Cool

Dag 15 en 16 Moab

We starten de dag met een heerlijk ontbijt, nl. French toast met verse aardbeien, jammie!!
Volgens de weersverwachting zou het minder warm dan morgen worden, aangezien we een flinke klim voor de boeg hebben, we gaan nl. naar Arches National Park.
Er zijn meer dan 2000 gedocumenteerde arches: natuurlijke bogen en heel veel rotspartijen.
Omdat het nog vroeg is, rijden we gelijk door naar de bekendste boog, de Delicate Arch, deze is 16m hoog. We zorgen dat we genoeg water bij ons hebben en starten de klim naar boven, een aantal mensen haken af, maar we zetten door. Je moet er wat voor over hebben wil je wat zien. De toch is 5km (heen en terug) en na 1uur en 10 minuten zijn we boven. Wat een rust!! Heel raar, net alsof iedereen sprakeloos is. Er zijn aardig wat mensen, zelfs kleine kinderen die deze inspannende tocht hebben gedaan. Uiteraard is er weer een aardige Amerikaan die wel even kiekjes van ons wil maken, want dat moet worden vastgelegd. Deze tocht hebben we niet voor niets gelopen! Gelukkig is er ook schaduw en na flink uitgerust te hebben gaan we weer terug richting de auto. Dit gaat gelukkig een stuk sneller.

Eenmaal onder is het tijd voor een boterhammetje en vooral blijven drinken. We gaan de rest van het park bekijken en gelukkig ligt het meeste vlak naast de parkeerplaatsen.
We lopen nog een kleine tocht naar de Landscape Arch, maar halverwege vind ik het genoeg geweest, aangezien de temperatuur ook weer flink is opgelopen. Dus dan maar een fotootje op afstand.

Na terugkomst gaan we weer ff relaxen in de hottub en naar bed.
De volgende ochtend slapen we iets langer uit en gaan een kijkje nemen naar Canyonlands National Park. Dit is verdeeld in drie districten en wij gaan alleen naar het Islands in the Sky district. Ook hier ligt een boog, de Mesa Arch. Maar goed dat we gisteren de lange tocht hebben gedaan, want de temperatuur is nu nog hoger en dit is een kortere en makkelijkere wandeling. Eenmaal aangekomen is het best druk en mensen staan boven op de arch.
Dat willen wij ook! Zo gezegd zo gedaan, wauw wat een utzicht en wat gaaf om er bovenop te staan (nee het was niet gevaarlijk, anders deden we dat niet ;-) Je kunt je voorstellen dat met zonsopgang en -ondergang je nog mooiere foto's kunt maken.

We rijden verder door het park en op het einde komen we bij Grand View Point. Een ontzettend mooi panorama view en grillig landschap, heel apart. We rijden weer terug, want we hebben nog een Sunset Boattrip op de planning staan!
Om 18.00u stappen we op de jetboat die over de Colorado River gaat. Heerlijk, ondanks dat het nog steeds zo warm is. De tocht duurt 1,5 uur en we zien o.a. weer mooie rotspartijen.

Dat waren weer twee indrukwekkende dagen, hup weer in de hottub (wij willen er ook één!!), waar we een prachtig uitzicht op de tuin en rode rotspartijen hebben.
Helaas moeten we morgen weer afscheid nemen van Castle Valley Inn, echt een paradijsje.

Cool

Dag 13 en 14 Mesa Verde - Death Horse State Park

Nadat Bob 's ochtends een omeletje voor ons heeft gebakken gaan we een bezoek brengen aan Mesa Verde National Park. Dit staat bekend om het groot aantal goed bewaard gebleven klifwoningen; huizen gebouwd in ondiepe grotten in de wanden van het ravijn. Van de 11e eeuw tot de 13e eeuw woonden hier de Anasazi-indianen. We gaan met een ranger naar onder en krijgen tekst en uitleg over de geschiedenis. Moeilijk voor te stellen dat hier een groep van 100 tot 150 mensen bijelkaar woonde. Interessant in ieder geval. Na een ritje door het park, welk niet zo heel groot is, begint de lucht te betrekken en op het hoogste punt zien we duidelijk de moesson regen. Naderhand rijden we hier zelf 2x doorheen, wel even lekker ipv de warme zon.

De volgende ochtend nemen we afscheid van Bob & Sue en rijden weer richting Utah. Onderweg stoppen we even bij Hole 'N The Rock. Een winkel in een grote rots en daar omheen staan allemaal leuke en gekke oude antieke spullen. We vervolgen onze weg, vnl. door de regen en stoppen uiteindelijk bij het Death Horse State Park dat vnl. bekend is dankzij het schitterende uitzicht over de 600 meter lager gelegen Colorado River die daar met een grote bocht om een rotsplateau heendraait. Door de regen zag het er wat grauw uit, maar het uitzicht was spectaculair. In dit gebied hebben verschillende filmopnames plaatsgevonden, zoals 'Thelma & Louise'.

Na de middag checken we in bij Castle Valley Inn BB, ongeveer een half uurtje van Moab af. Ziet er wederom allemaal netjes uit, zagen 2 stinkdieren in de tuin rondlopen. Hangmatje en wéér een hottub, waar we na het eten in gerelaxed hebben. We blijven hier 3 nachten.

Cool

Dag 11 en 12 Torrey -- Glenn Canyon

Gisteren en vandaag 2 rijdagen gehad. Gistermiddag aangekomen in Torrey, waarna we 's avonds heerlijk hebben gegeten. Aansluitend zijn we naar de zonsondergang gaan kijken (Sunsetpoint) in Capitol Reef National Park, een woestijnlandschap met o.a. hoog uitstekende zandstenen rotsen die door hun vorm aan kathedralen doen denken.
De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken richting Glen Canyon, welke grenst aan Capitol Reef. Onderweg nog wat foto's geschoten en vervolgens gestopt bij Lake Powel voor een mooi uitzicht.

Uiteindelijk verlaten we Utah en rijden richting Colorado voor onze volgende slaapplaats.
We rijden door veel eenzame en uitgestrekte gebieden. We zien onderweg een aantal ja-knikkers, wilde paarden, uitgestorven 'dorpjes' met trailers en caravans, waarvan je je afvraagd of daar daadwerkelijk iemand woont. Dit gebied is vnl. bewoond door de Indiaanse bevolking.
Aangezien we in de buurt zijn gaan we een kijkje nemen bij het 'Four Corners Monument'.
Dit is het enige punt in heel Amerika waar 4 staten aan elkaar grenzen, nl. Colorado - Utah - Arizona - New Mexico. Net zoals bij ons het drielandenpunt. Even leuk om te zien, maar niet spectaculair. Rondom staan allemaal verkoopkraampjes van de Indiaanse bevolking.

Inmiddels is de temperatuur opgelopen naar 33 graden en we besluiten door te rijden. Eenmaal aangekomen bij de Sundance Bear Lodge gaan we na deze lange dagen even relaxen in de hottub. Wel zo verdiend vinden we zelf :-)

Cool

Dag 10 Jackson -> Lehi

Vandaag weer een rijdag. We komen langs Salt Lake City, waar we een tussenstop maken in Park City. Het wordt tijd voor wat ontspanning, want hier ligt een outletcentrum waar we het e.e.a. hebben gekocht. Zo kochten we voor 72 dollar = 50 euro: 2 spijkerbroeken, 2 t-shirts en 2 boxershorts. Een koopje toch?!?!

We vervolgen onze weg en gaan een kijkje nemen bij de Kennecott Utah Copper's Bingham Canyon Mine. Een hele mond vol. Even wat feiten op een rijtje over deze kopermijn:

• De mijn heeft meer koper geproduceerd dan iedere andere mijn in de geschiedenis - ongeveer 19 miljoen ton.
  • De mijn is 4,4km lang aan de bovenkant en 1,2km diep.
  • Als je alle wegen in de open pit mijn achter elkaar zou leggen, dan zou je 800km aan rijweg hebben - dit is genoeg om van Salt Lake City tot Denver te geraken.
  • De lift zakt van 2450 meter boven de zeespiegel naar 1338 meter onder de zeespiegel.
  • Er rijden ong. 80 gigantische trucks in de mijn en deze vervoeren 320 ton tijdens een enkele rit. Een nieuwe truck kost bijna 2,5 miljoen Euro.
  • Naast de Chinese muur is de kopermijn vanuit de ruimte te zien.

Heel interessant is te zien hoe deze mijn is gemaakt en hoe deze gigantische trucks de hele tijd helemaal naar onder moeten rijden met zo'n 20km p/u en vervolgens volgeladen weer terug naar boven.

Bij ons motel aangekomen nog wat boodschappen gedaan. Nutella gekocht voor op het brood, blijkt dat dit pas nieuw is hier. Grappig om te horen. Iedereen is zo ontzettend aardig, zelfs de jongen die de boodschappen inpakt vind het leuk om een praatje te maken of de vrouw die ik in de wasruimte tegenkwam die zei: Moab, wow, you will like that! Of de man op de parkeerplaats die tegen Ron zegt: Hey, Adventureman n.a.v. zijn Yellowstone t-shirt. Of iedereen die zegt: How are you, Goodmorning, Have a great day, Enjoy your trip en zo kan ik wel doorgaan......

Vandaag hebben we 317 mijl = 509km gereden.

Cool

Dag 9 Grand Teton National Park

Ten eerste bedankt voor al jullie leuke reacties!

Gisterochtend zijn we vanuit Yellowstone zo doorgereden naar Grand Teton National Park. Het park is genoemd naar de Grand Teton, die met 4197 meter de hoogste berg van het park is, en omvat een groot deel van de onderliggende vallei, de Jackson Hole. Tevens is de bergketen van de Grand Teton onderdeel van de Rocky Mountains.

We gaan met een bootje voor een overtocht over Jenny Lake om een kijkje te gaan nemen naar de Hidden Falls. Na een wandeling door het bos arriveren we bij de waterval, deze doet zijn naam eer aan.

Na de terugtocht rijden we door naar Jackson voor één overnachting. Even nog door het stadje gelopen en daarna voor de 1e keer gegeten bij Mc Donalds (ja echt waar!). Tot nu toe proberen we zoveel mogelijk gevarieerd te eten, aangezien er nogal erg veel aanbod qua fastfood is. We hebben zelfs een keer bij een Italiaan gegeten. We hebben ons eigen brood en beleg gekocht, zodat we 's ochtends een normaal ontbijt kunnen maken.

Deze dag hebben we: 132 mijl = 213km gereden.

Cool

Dag 6, 7 en 8 Yellowstone National Park

Dag 6

Vandaag start onze trip naar Yellowstone National Park. Om 08.00u zijn we vanuit Billings vetrokken naar Red Lodge. Van daaruit zijn we de Bear Tooth Highway opgereden. Deze is maar een paar maanden per jaar open i.v.m. extreme sneeuwval. We rijden tot ongeveer 3500m hoogte. De vergezichten zijn manjefiek, veel sneeuw, gletsjers, meren die zijn ontstaan door de grote hoevelheden smeltende sneeuw, veel wind en het is een stuk frisser. Op een tussenstop hebben we een aantal eekhoorntjes gevoerd.

Daarna Yellowstone binnen gereden via de Noordoost ingang. Een geluk dat we Ron zijn
nationale parkpas van vorig jaar nog kunnen gebruiken, zodat we nergens in de nationale parken en monumenten geen entree hoeven te betalen, dat is wel even mooi meegenomen! We hebben gelijk ingecheckt, een leuke cabin midden in het bos.

Het park heeft een oppervlakte van bijna 9000 km², waardoor het meteen ook een van de grootste nationale parken in de Verenigde Staten is. We zijn gelijk op verkenning gegaan richting de Mammoth Hot Springs. Onderweg verschillend wild gespot, zoals reeen, antilopen, bizons (heel veel zelfs), elk en een blauwe vogel! Na het eten nog een klein stukje door het park gereden, maar goed ook, want we hebben zelfs 2 beren gespot!!! Een bruine (waarschijnlijk grizzly) en zwarte beer, dit is schijnbaar uniek. In de verte hoorden we 2 wolven huilen.

Deze dag hebben we 200 mijl = 320km gereden.

Dag 7
Na een stevig ontbijt zijn we naar de Brink Upper en Lower Falls (watervallen) gereden. Dit staat ook bekend als de Grand Canyon van Yellowstone. We zijn getuige van de kracht van de Yellowstone rivier die tienduizenden liters water per seconde 33 meter naar beneden stort. Het water vervolgt zijn weg door de canyon van Yellowstone. Een spectaculair gezicht, alleen jammer dat er 2 bussen met Japanners gedropt werden. Absoluut niet behulpzaam en vriendelijk als de Amerikanen. Ze tikten mij zelfs op de schouder terwijl ik een foto aan het maken was, zodat zij van hun eigen foto's konden gaan maken, we stonden 'in de weg'!

Toen maar verder door het park gereden waar op een gegeven moment een grote groep reeen stonden. Zij waren duidelijk ergens bang voor, onze inschatting was juist. Verderop konden we door iemands verrekijker 2 wolven zien.

Op naar de Mud Vulcanos. Erg fris ruikt het er niet, zoals de naam al zegt zijn het kleine vulcanen met modderpoelen.
Toen weer richting de cabin, kwamen weer een grote groep bizons tegen. Ze staken de weg over en eentje kwam zelfs met volle vaart van een berg afgerend, duidelijk kwaad op iets of iemand. Vind je het gek, er zijn zelfs mensen die langs de beesten op de weg gaan lopen en rennen wat absoluut ten strengste verboden is!!!

Na het eten zijn we weer even ons dagelijks avondritje gaan rijden, of beter gezegd, Bearhunting. En wat hadden we weer een geluk! Er zat een zwarte beer in een boom langs de weg en een tweede zat onder tussen het gras. Best spannend, want je weet nooit hoe ze reageren ook al stonden wij bergopwaarts.

Deze dag hebben we 100 mijl = 160km gereden.

Dag 8
Om 07.00u zijn we vertrokken richting 'The Old Faithful Geiser', de populairste trekpleister van het park. Deze geiser spuit elke 92 minuten een 45m hoge kolom van water en stoom omhoog. Dit schouwspel duurt tussen de 1 en 5 minuten.
Onderweg komen we nog langs andere verschillende kleinere geisers. Zeker een vermelding waard is 'The Grand Prismatic Spring'. De bron is 75 bij 90 meter en heeft een diepte van 49 meter. Het water heeft een constante temperatuur van 85°C. Gemiddeld komt er 2000 liter water per minuut vrij uit de bron. Doordat het water extreem zuiver is, heeft het een diepe blauwe kleur. De oranje kleur aan de zijkanten wordt veroorzaakt door bacteriën die in de microbiële matten leven langs de randen van de bron, waar het water voldoende is afgekoeld. Prachtige kleuren om te zien en je krijgt als het ware een stoombehandeling als je door de rook heen loopt. Naderhand zijn we een stukje een berg op geklommen, zodat we een mooi uitzicht van bovenaf hadden.

Eenmaal bij de Old Faithful aangekomen was het beredruk (om in de termen van Yellowstone te blijven), dus een teken dat we nét op tijd waren! Gaaf om te zien, maar ooh wat duurde het kort! Hierna even een rondje gelopen door het hotel 'The Old Faithful'. Dit hotel is meer dan 100 jaar oud en is volledig van hout gemaakt. Prachtig om te zien en iedereen mag er een kijkje komen nemen. Toen we naar buiten liepen begon de geiser weer te borrelen en wat bleek, hij ging nog een keer water spuiten. Nu duurde het langer en hebben we betere foto's en film kunnen maken.
Aangezien we nog een hele rit terug moesten naar onze cabin, zijn we een andere route terug gereden. Zo hebben we onderhand het merendeel van het park gezien.

Tijdens ons avondritje hebben we wederom een zwarte beer gezien. Al met al waren dit 3 geslaagde dagen in Yellowstone, waar we ontzettend veel wild hebben gezien en een prachtige verscheidenheid aan natuur, maar ook héél véél trieste bomen die door de grootste bosbrand in 1988 zijn verwoest.

Vandaag hebben we 156 mijl = 240km gereden.

Vanochtend vroeg om 05.40u vertrokken en richting Jackson en hebben nog kunnen genieten van de mooie natuur van Yellowstone in de vroege ochtenduurtjes, erg mooi om te zien!